‘De BOM hielp ons sneller uit de startblokken’

Innovatieve Brabantse bedrijven optimaal ondersteunen zodat zij sneller kunnen groeien. Dat is de kern van de nieuwe strategie van de BOM. Om beter te kunnen inspelen op de behoeften van deze groeibedrijven, werken we nauw samen met bedrijven, kennisinstellingen, overheden en andere externe partners. Hieronder komen drie ondernemers aan het woord over hoe de BOM bijdraagt aan hun ontwikkeling - van idee tot startup en groeibriljant.

Ideation

Een robot-assistent voor oogchirurgen

Zo’n 25 miljoen mensen in de Westerse wereld lijden aan onbehandelbare oogziektes waardoor ze geleidelijk blind worden. Preceyes werkt sinds 2011 aan een mogelijke doorbraak: een robot-assistent waarmee oogchirurgen behandelingen kunnen uitvoeren die tot dusver onmogelijk waren.

“Zelfs absolute topchirurgen hebben enige trilling in hun hand. En met een minieme beweging trek je het netvlies al kapot”, legt COO en medeoprichter Gerrit Naus van Preceyes uit. “Met onze robot-assistent kunnen oogchirurgen uiterst nauwkeurig opereren, of zeer gericht medicijnen injecteren. Zo kunnen we in de toekomst aandoeningen verhelpen die nu nog ongeneeslijk zijn.”

De BOM verstrekte al in de proof-of-concept fase financiering aan Preceyes. Via het Ontwikkelfonds bood de BOM een converteerbare lening van € 150.000, die Preceyes in staat stelde om de robot-assistent verder te ontwikkelen. Inmiddels heeft het bedrijf een eerste systeem verkocht en zijn – in samenwerking met de University of Oxford – de eerste operaties op het menselijk oog succesvol uitgevoerd. “Dit is cruciaal voor het binnenhalen van investeringen die nodig zijn voor de ontwikkeling van een gecertificeerd systeem voor algemene ziekenhuizen,” zegt Naus. 

Dat de BOM een breed netwerk van investeerders heeft, blijkt nuttig voor Preceyes. “Ze verwijzen naar bepaalde fondsen: ga daar eens praten”, vertelt Naus. “Maar hun netwerk is natuurlijk breder dan investeerders alleen. We staan continu in contact met de BOM: bijvoorbeeld over de benadering van de markt en de keuzes die je daarin maakt.”

Zo kreeg Preceyes, oorspronkelijk een spin-out van de TU Eindhoven, onder meer de mogelijkheid om deel te nemen aan een intensieve opleidingsmodule van Health Valley – een traject voor veelbelovende starters dat de BOM sponsort. Het programma helpt ondernemers onder andere bij de aanscherping van hun business model en strategie, vooral richting de internationale markt.

Om de ontwikkeling te kunnen versnellen, ontstond bij Preceyes de behoefte om het leiderschapsteam te versterken. Perry van Rijsingen, die in mei 2016 als CEO aantrad, komt uit het netwerk van de BOM. De oud-Philips-bestuurder heeft veel ervaring in het medische domein, en moet zorgen voor meer investeerders en pilotklanten. Naus: “In 2018 willen we ons systeem op de markt brengen, zodat we daadwerkelijk bij patiënten blindheid kunnen helpen voorkomen.”

Start-up

Slimme robots als uitzendkracht

Een uitzendbureau voor slimme robots: zo laat Smart Robotics zich het best omschrijven. Bij deze start-up kunnen bedrijven tegen een vast bedrag per maand een robot huren, die ze bijvoorbeeld inzetten om producten in te pakken, pallets te stapelen en machines te beladen.

“We bieden flexibele automatisering voor de logistiek, food- en maakindustrie”, vat managing director Mark Menting samen. “Als je een smartphone kunt bedienen, dan kun je ook met onze robots overweg.”

De BOM speelde een cruciale rol in de groeiversnelling die Smart Robotics het afgelopen jaar heeft doorgemaakt. Menting: “Sinds de BOM aan boord kwam, zijn we gegroeid van vier naar tien werknemers en we verwachten dit jaar nog meer mensen aan te nemen. Zonder de BOM was dit een stuk langzamer gegaan.”

Al vlak na de oprichting in 2015 schoof de BOM aan om het verdienmodel en de financieringsstrategie aan te scherpen. Ook koppelde de BOM het jonge bedrijf aan experts uit haar netwerk, bijvoorbeeld op het gebied van marketing en internationalisering. “De mensen van de BOM zijn geweldige sparringpartners, omdat ze zowel vanuit de markt als vanuit investeringsoogpunt kijken. De lijnen zijn kort. Het resultaat is een symbiose van onze eigen inspanningen en die van de BOM”, stelt Menting. 

“Daarnaast heeft de BOM onze zichtbaarheid flink vergroot. Ze genereerden via hun netwerk media-aandacht die ons weer nieuwe business opleverde. Ook brachten ze ons onder de aandacht van politieke stakeholders, zoals de provincie Noord-Brabant en de gemeente Eindhoven. Van het een komt het ander: inmiddels zijn we uitgeroepen tot Smart Industry Ambassadeur en horen we als ondernemers bij Brabants Besten.”

Smart Robotics had als start-up al het nodige geld opgehaald. Dit bedrag werd gematcht door het InnovatieFonds van de BOM, wat volgens Menting een flinke boost gaf. “Dankzij het instappen van de BOM kregen we extra geld binnen van bancaire instellingen. Dat komt door de reputatie van de BOM. Als zij erin stappen, geeft dat vertrouwen.” 

De onderneming richt de pijlen eerst op eigen land, maar wil snel de grens over. Menting: “Over vijf jaar willen wij dé Europees marktleider zijn in robotdetachering. De BOM heeft ons een uitstekende uitgangspositie gegeven om dit te realiseren.”

Scale-up

Slimme schakel tussen webshops en pakketdiensten

Uitgroeien tot dé Europese verzendtool voor kleinere webshops. Dat is de ambitie van SendCloud. Het bedrijf biedt kleinere webwinkels een eenvoudige en goedkope manier om bestellingen te verwerken en te versturen, zodat ze beter kunnen concurreren met de grotere spelers.

Nog niet zo lang geleden hadden SendCloud CEO Rob van den Heuvel en medeoprichters Bas Smeulders en Sabi Tolou ieder zelf hun eigen webshop. Daarin kwamen ze al snel tot dezelfde conclusie: voor kleinere webwinkels is de verzending van pakketten duur en inefficiënt. “Als ik dertig orders binnenkreeg, zat ik dertig keer gegevens over te tikken voor een verzendlabel”, vertelt Van den Heuvel.

Vanuit deze ervaring ontstond in 2012 het idee voor SendCloud – een softwareplatform waarmee webshops hun orders razendsnel kunnen verwerken. Ze importeren dagelijks hun binnengekomen orders en vervolgens genereert SendCloud automatisch de benodigde labels voor verzending via bijvoorbeeld PostNL, DHL, UPS, DPD of Fadello. Dankzij bulkcontracten met de aangesloten vervoerders kan SendCloud scherpe tarieven bieden.

In februari 2016 klopte het bedrijf aan bij de BOM. SendCloud wilde uitbreiden naar het buitenland en had daarvoor financiering nodig. Inmiddels zit het team van SendCloud iedere twee weken met de investment manager van de BOM om de tafel. Dan sparren ze over allerhande zaken: van nieuwe targets en financieel-juridische aangelegenheden tot uitbreiding van het salesteam en vervolgfinanciering. 

“De BOM heeft een enorm netwerk. Zo hebben ze ons ook gekoppeld aan een huidig lid van onze Advisory Board en diverse ervaren experts aan wie we concrete vragen kunnen voorleggen over bijvoorbeeld productontwikkeling en sales”, aldus Van den Heuvel.

De groei van de onderneming laat zich intussen onder andere zien in de omzetcijfers en het aantal medewerkers. Het bedrijf is inmiddels actief in vijf landen. Van den Heuvel: “Sinds de BOM is ingestapt, is onze omzet vervijfvoudigd. En we hebben nu vijftig mensen in dienst, van wie acht in München.”

Internationalisering is een terugkerend thema in de gesprekken met de BOM. “Hoe pak je dat aan, komt expansie op het juiste moment, wordt het niet te veel ineens?”, licht de CEO toe. “Wij willen toe naar een Europees verzendnetwerk, waarbij cross border delivery mogelijk wordt en webshops dus een Europese markt krijgen.”

Meer weten over hoe de BOM Brabantse ondernemingen ondersteunt bij het realiseren van hun groeiambities? Lees in ons jaarverslag over business development en capital.